måndag 19 april 2010

En kaffe på Folk Å Rock

Så fort solen visar sig, bänkar sig svenska folket på uteserveringar. Det spelar ingen roll hur kallt det är. Det ser ju rätt fånigt ut när folk sitter och huttrar under värmesvamparna. Ännu fånigare blir det när de äter middag utomhus iförda tjocka ytterkläder. Vad är det för nöje med detta?
    Idag genade jag över Lilla Torg med avsikt att besöka Lilla Torgs Seriemagasin. Men jag hann inte dit innan jag hörde en mörk röst ropa på mig. Vid ett bord på Folk Å Rocks uteservering satt två kollegor. Ingen av dem har mörk röst, så de måste ha förställt rösten när de ropade. Vem av dem det nu var.
    Nu ska jag inte ljuga här och påstå att jag drack en kopp kaffe, vilket rubriken låter påskina. Jag hade nämligen precis druckit kaffe. Men jag slog mig ner och snackade skit och drack ett glas citronvatten efter att en väldigt urringad och storbystad kvinna passerat vårt bord. Lyxhotelltestaren i sällskapet berättade att han på grund av vulkanutbrottet hade tvingats att testa en lyxfärja för att kunna komma hem igen. Den jäveln, tänkte jag. Skickas iväg på reportageresa utomlands för att testa lyxhotell. Jag blir inte ens skickad till Arlöv. Eller får testa F1-hotellet i Malmö.
    Annars dricker vi kaffe på Folk Å Rock väldigt ofta. Till skillnad från ställen som Espresso House, är det väldigt gemytligt att sitta i fåtöljer i en skivaffär och fika. För en mugg vanligt, svart kaffe tar de tjugo spänn, och då ingår påtår. Vad de tar för andra kaffevarianter har jag ingen aning om. Jag dricker bara svart kaffe.
    Däremot har de goda mackor på Folk Å Rock. Och trevlig personal. För att inte tala om en oerhört trevlig uteservering, som med sina bord och stolar utställda på torget ger ett intryck av Italien eller Frankrike. Klart bästa stället i Malmö om man vill sitta i solen och titta på folkliv. Och just idag var det tillräckligt varmt för att, som jag, sitta där i bara skjorta och kavaj. I alla fall när solen stod på.
    Fast jag undrar hur de är funtade, de där som knallar omkring i shorts och T-shirt redan nu. 


 Ganska exakt den utsikt vi hade från platsen vi satt på idag.

2 kommentarer:

  1. Folk Å Rock brukar jag alltid besöka varje gång jag har vägarna förbi Malmö. Mysig butik, men helt absurda priser för så misshandlade fodral med klistermärken och jävelskap på. Aldrig testat deras kaffe och mackor dock. Får bli vid nästa besök. Hittade en väldigt fin amerikansk utgåva av Beyond The Valley Of The Dolls på Folk Å Rock. Hutlöst dyr men det fick plånboken ta.

    SvaraRadera
  2. Deras priser på importerade DVD-filmer är ofta groteska. I synnerhet om man, som jag och antagligen även du, surfar runt på nätet och vet vad de kostar att köpa direkt från utländsk webshop. En del skräputgåvor som i USA kostar typ fem dollar, går loss på 300 spänn på Folk Å Rock.
    Men som sagt: det är väldigt trevligt att sitta i denna miljö och dricka kaffe.
    (I Cannes fanns förr nu nerlagda Twiggy, som var en skivaffär med bar. Som Folk Å Rock, men man drack sprit medan man rotade i skivbackarna)

    SvaraRadera