onsdag 7 april 2010

Blott Sverige drinkbiljetter har

(Repris från TOPPRAFFEL!) ...Och kanske Norge, men det vet jag inget om. Men i de flesta andra länder anses företeelser som drinkbiljetter genanta.
Igår kväll var det invigningsfest på Moderna Museet. Det var ju ett trevligt initiativ och ett utmärkt tillfälle att få frottera sig med Malmös kulturelit (varav några av de mest namnkunniga jag pratade med liksom jag tyckte att Astrid Svangrens verk påminde om ett soprum, fast det vågade de nog inte säga offentligt).
Men som så ofta är fallet i sverige på fester likt den här, delades det ut drinkbiljetter i entrén. Tre per gäst. Således skulle vi stå och suga på tre glas under fem timmar, om vi valde att stanna hela kvällen.
När vi väl blev insläppta i baren/festlokalen, som visade sig vara ett stort tält på gården, tillkom dessutom det faktum att det bara fanns två alternativ. Ett glas rött vin eller en Ramlösa/Absolut-drink. Okej, ett tredje om man föredrog enbart Ramlösa. Jag bad om enbart vodka med is, men det fick jag inte. Någon vanlig betalbar fanns där inte om man ville ha något annat eller mer när biljetterna tagit slut.
Nu lyckades jag komma över ytterligare två drinkbiljetter, men allvarligt talat: fenomenet drinkbiljetter är så jävla svenskt att det blir pinsamt. Som om festarrangörerna skäms för att det serveras gratis sprit och dessutom inte vill att gästerna ska bli fulla. Och inför eventuella utländska gäster känns det snålt. Ännu fånigare blir det om man dessutom måste betala flera hundra kronor för en buffé, där dricka inte ingår.
I Danmark skulle ingen få för sig att ha drinkbiljetter. Eller i Frankrike. Eller i England. Allra minst på tillställningar som är till för att smöra för kommun och media. Fri bar är en självklarhet. Liksom prydligt uppställda och fyllda vinglas.
Fast bartendrarna på gårdagens fest ska ha en eloge för att de inte stod och mätte upp vodkan i måttglas först, vilket är alldeles för vanligt i Sverige. Visst, de hade sådana där doseringspipor på flaskorna, men att stå och noggrant mäta upp spriten när man blandar drinkar, ser jävligt snålt och oproffsigt ut.
Nu blev det förstås väldigt trevligt ändå på den här festen. Stort plus för att det serverades kalops (!). En dam på 60+ försökte ragga upp mig. Fast jag undrar hur många de bjudit in. Man skulle föranmäla sig, men det stod ingen och bockade av gästerna, och det bara vällde in folk. Problem uppstod när jag gick ut ur tältet för att uppsöka pojkrummet, och sedan upptäckte att jag var tvungen att ställa mig sist i en kö på över hundra pers för att komma tillbaka in...
Musiken som spelades var också minst sagt besynnerlig och otrivsam. Vem hade bestämt att temat skulle vara konst = konstigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar