onsdag 16 juni 2010

Två automater (och snittar)

Idag var jag på en presslunch på Rica Hotel vid Stortorget i Malmö (Det handlade om Skåne i humanitetens tjänst och om ett monument som kronprinsessan Victoria; fru Westling, ska avtäcka i Helsingborg i augusti, och detta kommer att avhandlas annorstädes). Det serverades laxsnittar, melon i parmaskinka, morots- och gurkstavar, andra oidentifierbara snittar, samt kaffe och kakor. Synd att det bara dök upp två journalister, medan arrangörerna var fem. Så mycket mat, så lite folk. Men gott var det.
Jag har aldrig tidigare varit inne på Rica Hotel, så efter evenemanget gick jag på en kortare upptäcktsfärd. Jag besökte den rymliga toaletten och konstaterade att alla offentliga toaletter borde ha frottehanddukar. Vilket förstås aldrig hade funkat. En blomsterhandlare på Gustav Adolfs torg berättade för ett tag sedan att alkisar och hemlösa brukar sno papperskorgarna på de offentliga toaletterna där!
I Ricas korridor hittade jag en kaffeautomat som av allt att döma var gratis. Det stod en massa porslinsmuggar intill. Ett trevligt initiativ, tyckte jag, och var tvungen att testa. Gevalia Ekologiskt, stod det på en skylt, men det fanns hur många varianter som helst, inklusive latte, te och varm chokladmjölk.
Jag valde "Liten kaffe" och maskinen gick igång. Den malde bönor och brummade och hade sig, den tog ovanligt lång tid på sig, säkert en minut. Men jag fick allt en skvätt kaffe - och det var alldeles utmärkt. Faktum är att det var betydligt bättre än kaffet på de flesta andra ställen i Malmö. Ambrosia vid Triangeln brukar ha godast kaffe och trevligast miljö, samt härlig brist på ungdomar.
Det här automatkaffet var oändligt mycket godare än automatkaffet på Max, som är gratis även det, om man köper något att äta.
Apropå Max, har även de skaffat sig nya automater. Nu kan man göra sin beställning via automater på väg till kassan för att det ska gå snabbare. Detta var jag förstås tvungen att testa.
Via en touchskärm gick jag igenom menyn och klickade på foton av de olika alternativen. Eftersom jag bara skulle testa, valde jag en tolvkronorsburgare. Därefter stoppade jag mitt VISA-kort i en springa och slog min kod. Efter att detta godkänts, fick jag ett kvitto och högst upp på detta ett fyrsiffrigt nummer.
Ett par minuter senare ropade en kille i kassan upp mitt nummer och jag gick fram och hämtade min beställning.
Hamburgaren var rätt skabbig och gav intryck av att vara kokt, men själva beställningssystemet var hyfsat smidigt, måste jag tillstå.
Tänk om man kunde införa sådana automater även på pubar och barer. Man knappar in det man vill dricka på en skärm, betalar, och så ställer bartendern fram en pilsner.
Efter besöket på Rica Hotel vandrade jag bort till Quality Hotel för att kolla in KISS-utställningen där, men det visade sig att de ville ha 50 spänn i inträde. Självklart ville jag inte betala - i synnerhet som jag inte hade en aning om hur stor utställningen är, den är kanske skitliten. Jag sa att jag var press och ville skriva om utställningen, för det ville jag, men tjejen i receptionen ville fortfarande ha betalt. Så jag gick ut igen.
En stund senare träffade jag minsann Jimmy Wallin och Daniel Ahlgren.

2 kommentarer:

  1. Hej Pidde,

    Kul att du uppskattade maten.

    Den andre journalisten gjorde ett intressant inslag i Sydnytt. När och var får vi läsa din artikel?

    Hälsningar
    Magnus D.

    SvaraRadera
  2. Hej du,
    Jag syndikerar en text som publiceras när evenemanget börjar närma sig. Det är alldeles för tidigt nu, folk hinner glömma.

    SvaraRadera